torsdag 19. november 2009

Barndoms minner

Jeg fikk i oppgave å ta for meg to serier jeg fulgte med på som barn og da må jeg selfølgelig dra frem noen av all-time favorittene mine.

Pokémon:
Dette var en serie hvor verden var fylt med både mennesker og Pokémon, og menneskene kunne altså fange og trene "dyrene" og få dem til å delta på konkuranser.
Pokémon var delt in i 17 forskjellige typer som: Jord, is, gress, vann, ild, stein, drage, elektrisk for å nevne noen. For å vinne måtte du derfor tenke logisk over hvem av typene som er sterkere eller svakere mot hverandre. Som f. eks er ild svak mot vann. Pokémon dør aldri i en match men besvimer bare. I serien var det 3 hovedpersoner: Ash, Misty og Brooke. De dro over land og strand for å fange pokemon og være med på konkuranser. Målet var at Ash vil bli verdens beste Pokémon trener. Hver episode er forskjellig, men vi følger de samme personene gjennom deres lange reise gjennom flere episoder. Dette gjør at serien er en blanding av føljetong og serie. Vi kaller det en blandingsserie.

Sesam Stasjon:
Den andre serien jeg skal ta for meg er Sesam Stasjon.
Serien foregår altså på en jernbanestasjon med fem hovedpersoner.
Sesam stasjon er basert på den amerikanske serien Sesame Street, men her veksler vi mellom de amerikanske kortfilmene til livet på stasjonen. Serien har også et nytt pedagosisk tema i hver episode og det er også mange sanger, farger og morsomme figurer som gjør det til en morsom og lærerik serie for barn. Denne serien er en serie for den har et fast persongalleri og hver episode er avsluttende.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar